Žena se drži za stomak

Prilično je uobičajeno da se u predmenstrualnoj fazi osećaš neraspoloženo. PMS ne mora da te uspori.

Kada znaš o čemu se radi i kako da se izboriš s tim, hormonalne promene neće u tolikoj meri uticati na tvoj život.

Šta je tačno PMS? Predmenstrualni sindrom, poznat i kao predmenstrualna tegoba (PMT), predstavlja stanje do kog dolazi usled hormonskih promena koje se javljaju tokom menstrualnog ciklusa. PMS obuhvata čitav niz simptoma i osećanja koje možeš da primetiš kod sebe. Oni mogu biti blagi ili, ponekad, prilično izraženi. Među njima mogu biti bolne grudi, nadutost i umor. Kod nekih žena se javljaju i glavobolja, mučnine i nesanica. Takođe možeš da primetiš promene u svom raspoloženju, pa si možda ćudljiva, potištena, nervozna, pa čak i plačljiva.

Da li si znala?

50%
žena zatraži medicinsku pomoć zbog PMS tegoba [1]
7
broj dana koliko dugo PMS može da traje nakon početka menstruacije
80%
žena ima predmenstrualne simptome [2]

Ne zvuči sjajno, zar ne? Ali nemoj da se plašiš. Vodi dnevnik o tome kako se osećaš u završnoj fazi menstrualnog ciklusa. Kada primetiš redovne simptome i utvrdiš neki obrazac njihovog ponavljanja, znači da si spremna i da možeš da očekuješ podršku. Redovnim vežbanjem i zdravom ishranom možeš znatno da ublažiš ove simptome, posebno ako u ishranu uključiš ugljene hidrate koji se nalaze u žitaricama od celog zrna, kao kod hleba od celog zrna ili ovsene kaše. Neki stručnjaci preporučuju da se smanji unos soli i kofeina, dok se za bolove mogu koristiti tablete protiv bolova koje se izdaju bez recepta. Međutim, ako imaš simptome zbog kojih ne možeš normalno da funkcionišeš, poseti lekara.

Zablude vezane za PMS

Kalendar
1. zabluda: sve žene pate od PMS-a svakog meseca

Netačno. Kod nekih žena se samo ponekad javljaju ovi simptomi. Kod nekih su oni prilično blagi. Kod nekih se uopšte ne javljaju.

Kondom
2. zabluda: ne može se zatrudneti u predmenstrualnoj fazi

Sasvim sigurno možeš da zatrudniš u predmenstrualnoj fazi. PMS nije isto što i menstruacija.

Cvetovi noćurka
3. zabluda: ne možeš ništa da uradiš povodom toga

Imamo dobre vesti: postoji nešto što možeš da uradiš! Nema potrebe da patiš. Recimo, ako imaš blage simptome možeš da uzimaš ulje žutog noćurka, a u krajnjem slučaju poseti lekara.

Čokolada
4. zabluda: čokolada može da pomogne

Možda žudiš za čokoladom pre nego što treba da dobiješ, ali ona će u stvari dovesti do velikih promena nivoa šećera u krvi, a samim tim i do većih promena raspoloženja. Trudi se da je izbegavaš.

[Reference]

[1 & 2] Informacije preuzete iz američke studije koju su sproveli istraživači sa kalifornijskog univerziteta. Naziv studije: The Association of Inflammation with Premenstrual Symptoms.

Nastavi da se upoznaješ sa činjenicama

Istraži još