Ključni vizuelni elementi istraživanja

Mesto koje menstruacija treba da ima u pop kulturi

Zamisli sledeću scenu iz TV emisije: sedi tip u baru i kaže svojoj prijateljici: „Užasno mi se piški.“ Žena pored njega odgovara, „Meni isto. A i moram da promenim tampon.“ Nije baš uobičajeno, zar ne?

Premda su i odlazak u toalet i menstruacija prirodne i normalne stvari u životu, samo jedno od ta dva ima šanse da se pojavi u scenariju ili na ekranu. Čini se da je u popularnoj kulturi menstruacija vrlo često stavljena u drugi plan, da se krije ili jednostavno ignoriše. 
 
Smatramo da je vreme da se nešto promeni u tom pogledu. Naša kampanja #BloodNormal ima za cilj da izvuče menstruaciju iz mraka i stavi je na videlo. Da bismo podstakli razgovor o menstruaciji, snimili smo film u kojem je ona dobila preko potrebnu pažnju. Ipak postaje manje tabu kada se otvorenije razgovara o njoj. Takođe, sarađujemo sa gomilom talentovanih ljudi širom sveta koji nam pomažu da promovišemo ovu kampanju.

Nedavno smo sproveli globalnu anketu koja je pokazala da 37% učesnika nikada nije primetilo referencu na menstruaciju u filmovima, TV emisijama ili romanima, dok 42% smatra da je menstruacija bespotrebno isključena iz pop kulture.1 Veća je verovatnoća da ženski likovi budu presečeni na pola motornom testerom (koje su šanse da se to dogodi?) nego da se prikaže scena u kojoj žena traži tampon ili uložak od svoje prijateljice jer je zaboravila da ga ponese (što se verovatno dogodilo svakoj ženi u životu). Da li popularna kultura kreira negativan stav u stvarnom životu tako što pogrešno predstavlja potpuno normalan deo ženskog bića?

Jasno je da pop kultura ima uticaj na ponašanje tinejdžera.

YouGov studija je pokazala da mladi ljudi formiraju odnos prema svom telu više (32%) nego prosečno (26%) pod uticajem popularnih ličnosti.2 Druga studija je otkrila da su adolescenti koji gledaju filmove za tinejdžere više skloni predrasudama vezanim za pol i negativnim stereotipima o ženskom prijateljstvu. 3
 
Imajući u vidu u kojoj meri pop kultura neguje takve stavove i predrasude, ne čudi što u stvarnom životu 9 od 10 žena skriva činjenicu da ima menstruaciju.4 Ovo su neki od načina koje primenjuju:

  • Sakrivaju higijenske proizvode u džep ili rukav
  • Nose tašnu sa sobom u toalet da bi sakrile higijenske proizvode
  • Izbegavaju da nose belu/svetlu odeću
  • Otkazuju dogovore sa prijateljima/partnerima
  • Izbegavaju fizičku aktivnost 
Ako se ne promene predrasude vezane za menstruaciju, doći će do većih problema u društvu.
Zabrinjavajuće je to što najveći teret ovog zamornog tabua pada na pleća mladih ljudi. Ista anketa je pokazala da bi 56% tinejdžerki lakše podnelo uznemiravanje od strane vršnjaka nego razgovor sa roditeljima o menstruaciji (44%).5 Mlada komičarka Safron Herndon, koja je jedan od najvećih talenata koje smo angažovali da nam pomognu u promovisanju kampanje #BloodNormal, nalazi se na vrhuncu adolescentnog doba. Ona smatra da „ako se ne promene predrasude vezane za menstruaciju, doći će do većih problema u društvu“.
 
Osobe kao što je Safron pokazuju da razgovor o menstruaciji ne mora po pravilu da bude ozbiljan, direktan ili edukativan. Ako postoji puno šala o toaletu, zašto ne bi bilo tako i za menstruaciju? U filmovima se redovno prikazuju sve lepe i ružne strane porođaja, pa zašto se onda ne izdvoji deo scenarija za PMS? Kada se o menstruaciji bude razgovaralo toliko koliko o brijanju, tuširanju ili obedovanju, ona će nesumnjivo početi da se oslobađa svoje loše reputacije.
 
Ako pratite seriju Ljudi sa Menhetna (Mad Men), možda se sećate scene u kojoj je Seli Drejper dobila svoju prvu menstruaciju. Krupan kadar veša umrljanog krvlju je redak trenutak u istoriji televizije i iskorak u dobrom smeru. Tu je i epizoda serije Devojke (Girls) kada Džesa dobije menstruaciju, premda je bila ubeđena da je trudna. Pop kulturi je neminovno potrebno više takvih scena. Pozitivno predstavljanje menstruacije pomaže u razbijanju tabua. Kroz rad sa ljudima koji željno iščekuju promenu, nadamo se da ćemo prokrčiti put budućim generacijama žena.

Izvori

1. Globalna anketa koju je 2017. sprovela kompanija Essity*
2. https://yougov.co.uk/news/2014/07/14/celebrity-culture-threat-todays-youth/
3. http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/107769900808500109 
4. Globalna anketa koju je 2017. sprovela kompanija Essity*
5. Globalna anketa koju je 2017. sprovela kompanija Essity*
*Kompanija Essity je pokrenula anketu na mreži u kojoj je učestvovalo 10.017 muškaraca i žena između 13 i 50 godina koji žive u Velikoj Britaniji, Francuskoj, Holandiji, Švedskoj, Rusiji, Meksiku, Argentini, Južnoafričkoj Republici, Kini i Maleziji.  U periodu između 18. aprila i 9. maja 2017. obavljeni su razgovori u okviru ankete. Margina greške ovog ispitivanja je +/- 0,98%. Anketu je sprovela kompanija Bilendi koja se bavi globalnim istraživanjem i anketiranjem